Dynamo Fastigheter

Hej hyresgäst!

Vi är glada att du är hyresgäst hos oss. Trivseln har stor betydelse och det är vår förhoppning att du ska trivas i din nya miljö.
Dynamo Fastigheter förvaltas av Hökerum Fastigheter AB i Ulricehamn.

Vill du hyra en parkering?
Önskar du hyra en p-plats är du välkommen att höra av dig till oss på tel. 0321-278 40 eller via mail; info@dynamofastigheter.se

TRIVSEL

Vi vill att alla våra hyresgäster ska trivas och komma överens. Därför är det viktigt att du visar hänsyn mot dem i din närhet. Tänk på grannarna om du spelar musik, lyssnar på radio eller TV. Det ska vara extra lugnt i fastigheten mellan kl. 22.00 – 07.00.

Störning
Vid störning som orsakar utryckning debiterar vi kostnaden för detta till hyresgästen som orsakar störningen. Hyresgästen kommer då få en faktura på den faktiska kostnaden för utryckningen som i dagsläget är mellan 4000 kr – 5000 kr.

Om du upplever att en granne stör är det bra om du själv tar en första kontakt med personen i fråga. Det kan vara så att han eller hon inte är medveten om att du blir störd. Om du inte vill ta denna kontakt eller om det rör sig om upprepade incidenter, bör du vända dig direkt till oss på Hökerum Fastigheter.

Rökning
Rökning är förbjuden i samtliga allmänna utrymmen i fastigheten. Det är inte tillåtet att slänga fimpar på marken då det är både brandfarligt och skräpar ner. Tänk också på att rökning från balkong eller uteplats kan störa din granne då det kan ryka in hos dem.

Grillning
Det är inte tillåtet att grilla med öppen eld på balkonger och uteplatser på grund av brandrisken. Detta gäller både kol och gasolgrillar. Man får använda elgrill men ta hänsyn till dina grannar.

Cyklar och barnvagnar
Det är inte tillåtet att förvara cyklar och barnvagnar i trapphus eftersom detta skulle hindra eller försvåra utrymning i händelse av till exempel brand.

SKÖTSEL OCH UNDERHÅLL

Det är viktigt att du vårdar din lägenhet väl. Från den dag du flyttar in till den dag du flyttar ut har du ansvar för din lägenhet. Normalt slitage av exempelvis ålder kan åtgärdas av Hökerum Fastigheter, skicka in ett serviceärende för utvärdering av ärendet.

Hyresgästen ansvarar själv för byte av förbrukningsvaror så som tex. glödlampor, ljusrör, glimtändare, fläktfilter eller filter till frånluftsvärmepump.

Fastighetsvärden besiktigar din lägenhet vid uppsägning. Du som har varit hyresgäst får åtgärda onormalt slitage eller betala kostnaden för återställande. Detta gäller även om du rökt i lägenheten.

Här kommer några enkla tips på hur du vårdar din lägenhet på bästa sätt:

  • Var varsam med dina golv och dammsug i första hand.
  • Tapeter med en yta av plast rengör du genom att torka dem försiktigt med en fuktig trasa. Övriga tapettyper bör du enbart dammtorka.
  • Torka av ventilationsdonen och diska eventuella galler med jämna mellanrum.
  • Rengör spis, ugn och köksfläkt samt ev. filter.
  • Torka bort fettfläckar från spishällen och ugnen så fort som möjligt, så att inte fettet bränns fast.
  • Kom ihåg att städa bakom spisen.
  • Rengör golvbrunnar så det inte blir stopp i avlopp och dålig lukt samt rensa vattenlås under tvättställ.
  • Inget annat än urin, avföring och toalettpapper får spolas ner i toaletten.
  • Spola ej ner fett eller olja i avloppet.
  • Frosta av kyl och frys regelbundet.

 

Renovera och fixa själv
Kontakta alltid oss för att ta reda på vad som gäller innan du börjar renovera. Allt som du gör i din lägenhet skall utföras på ett fackmannamässigt sätt, i annat fall kan du bli återställningsskyldig den dag du flyttar ut.

FELANMÄLAN & SERVICE 

Om du vill anmäla ett fel i din lägenhet eller göra en serviceanmälan önskar vi att du i första hand använder dig av vår boendeapp AVY. Här ser du även dina avier och har möjlighet att göra betalningar. Dessutom får du meddelanden från oss direkt i appen.

Sök på Boendeappen Avy och ladda ner appen från App Store eller Google Play eller scanna QR koden med din mobilkamera. 

Vid akuta ärenden: 0321-278 40
Måndag-torsdag kl. 08.00 – 16.00
Fredag kl. 08.00 – 15.00

Telefontid övriga frågor vardagar: 09.45 – 12.30

Vid akuta problem, kvällar och helger (som ej kan vänta tills nästa dag eller tills helgen är över) finns möjligheten att ringa till Securitas Larmtjänst på telefon 010-470 51 05

Det går också att använda vårt ärendeformulär som du hittar här.

AUTOGIRO 

Det är enklast att betala hyran via autogiro. Vill du att vi drar hyran via autogiro fyller du i vår blankett, och skickar den till oss.

På förfallodagen dras beloppet direkt från ditt konto. Du behöver se till att det finns tillräckligt mycket pengar på kontot dagen innan förfallodagen. Om det saknas pengar helt eller delvis på ditt konto dras inte något alls. Då måste du betala in hyran på annat sätt. Du betalar hyran i förskott.